Mozart och den Tyska tanten!

Tjena hopp på er!

Som er kungliga höghet i detta cyberspace så vill jag bara säga att min tid har vart knapp. Har inte hunnit med satt sitta framför datorn på ett väldigt bra tag. Nu ska jag absolut ta mig i kragen, i alla fall i pälsen!

Har en massa att uppdatera er om så jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Sommaren har som sedvanligt tillbringats på mitt sommarresidens Martorp, Kinnekulles hjärta. Måste ju se till att allt står rätt till där och se hur mina marker sköts av mina undersåtar Hertig Nemo och Hertiginnan Smulan även mina kusineer. Givetvis har jag blivit bortskämd på min semestertid där nere med Piggelin, mat, kli, och borstning av min kungliga päls!

Husse har haft fullt upp med att renovera taket. Tur att han sköter om mitt sommarslott. Min vardag fylldes snabbt med att kuta helt lös, jaga pinnar, kolla på husse när han sprang som en välsvarvad gasell med tegelpannorna på taket, lite orolig var jag och kände mitt ansvar och höll mitt öga på han! Det jag inte var helt peppad på var att knata ner till sjön och bada, hur kan tvåfotingarna älska detta???  Men lydig som jag var så följde jag med husse...hack i häl! Och jag är nästan beredd att påstå att det var skönt!

Här hemma på Frösön har jag fått en ny bekantskap! Jag vet tyvärr inte vad hon heter, men jag kallar henne för "den tyska tanten"... Jag tycker hon är störtskön! Hon släpper allt hon har i händerna och luffsar fram på ett preussiskt sätt och klappar mig glatt, kärleksfullt men något lite lite väl hårt, medans hon bryter på den germanska dialekten blandat på jämtska: Är det Måttzart?? Do ar zååå fiiin... sedan kommer en kommentar som kan handla om vad som helst! Men JAG diggar henne stenhårt....

Det bästa med "den tyska tanten" är att hon tycker synd om oss "Schewden-dogs" för att vi måste gå i koppel och att jag borde åka till Hamburg, för där minsann får hundarna gå utan koppel..... Börjar gillar den tanken allt mer! Men vad ska jag göra i Hamburg och i Tyskland? Jag har ju mitt liv, min tron, mina ägor samt min nya komps "den tyska tanten" här i Jämtland......

Jaja nu ska husse och jag ut på en sedvanlig kvällsrunda och lyktstolparna ska läggas i blöt inför natten!

Vi höres!
// Mozart

Kommentarer
Postat av: Sveeli

Trevligt att du är tillbaka Mozze. Har saknat dig.



Koppellös! Kom till att tänka på när jag i Wien på 50-talet (Tanten är gammal). Då hade varenda jycke där munkorg. Liten som stor. Det såg helt groteskt ut med en liten yorkshireterrier t.ex i munkorg.



Tant Elisabeth

2010-08-22 @ 22:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0