Den "MOPSande" Terriern och jag!

Jag förstår inte varför dessa små lurkar till grytvantar skall ska envisas med att vara allmänt kaxiga! Några kvällar i rad har jag sprungit på en Chihuahua. Alltid ska denna lilla sak skrika åt mig på ett ljudligt falsettspråk. Förstår han inte att dessa pip är inte speciellt intressanta för en ståtlig bernis som jag. Egentligen vore det kul att lattja runt med honom, men tror inte att lillskiten står pall för mina något fler kilon i lekandets vilda svängar, man vill ju inte trampa någon på tassarna. Så jag tror, eller vet att jag gör rätt i att låta honom passera mig. Hoppas att det är ett Chihuahua-språk som betyder:" Var hälsad, du store konung". 

Det som gör mig lite oroad är ju ändå att jag inte känner mig lika dragen till att flyga fram till andra hundar eller att pipa samt hälsa, i värsta fall på sin höjd ett glutturalt grymtande. Hoppas bara inte det är min ålder som påverkar mig till att vara en laglydig och väluppfostrad hund. Inte ens i går vart jag brydd när den mopsande terriern sprang fram och skällde samt morrade. Tyckte mest synd om killen. Tror att han kände sig lite ensam utan sin matte som verkade vara på irrfärd på de jämtländska cykelbanorna. Därför nickade jag på mitt kungliga sätt och log, kände mig som Drottningen av Sverige fast något manligare. Inte lätt för de små liven.

Som jag nämnt i tidigare blogginlägg så får ju husse och matte sina knäppar, eller lydnadsryck som de själva väljer att kalla det för. Just nu är det FOT som gäller. Jag kan ju inte ens gå tio meter innan man hör: Fot! Ibland så  ligger jag tassen före och gör fot då de precis öppnar munnarna. Gäller ju att kunna spara tid så jag kan inventera kissfläckarna på det vintriga gräset. Är ju inte dum i kolan heller. 

Nu är det hög tid för mig att krypa ner med min rosa panter under sängen för att inta den efterlängtade sömnen. Tror jag skall snarka extra mycket som straff för de militäriska tendenserna vid lydnad.


Höger, vänster om.. Marsch!
// Mozart


Kommentarer
Postat av: Nemott

2009-11-12 @ 00:32:03
URL: http://mjolistassar,blogg,se
Postat av: Nemott

Asså jag skulle INTE välja att ligga under sängen när husse och matte börjar ägg fisa heller....

Jag är något av hundarnas skyddsombud så flytta dej innan det händer att sängen brakar sönder av fisar och annat hihi

2009-11-12 @ 00:33:35
URL: http://mjolistassar,blogg,se
Postat av: Isabelle och tjejerna

Ja, du är som en riktig berner Mozart! Maya gjorde samma sak när det kom fram en fräsande långhårig chihuahualiknande sak på Brukshundsklubben häromdagen.. hon såg mer förvånad ut över att en sån liten sak kan föra så mycket väsen. Och varför tillåter ägarna det? Snacka om att de hade blivit liv om en berner betett sig på samma sätt? Nej, tur att de tar sånt där med ro :-)

Ha en skön helg och passa på att krypa fram från sängen lite då och då trots att husse och matte kör lite kommendering ibland ;-) Kram från tjejgänget

2009-11-14 @ 00:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0